Skleněný a zbraní prostřelený labyrint vzbuzuje v divácích velké emoce

Jeden a půl tuny skla a dalšího materiálu. Tři dny náročné a dokonale provedené práce. To byl prolog aktuální výstavy, která byla v pátek 8. prosince zahájena v Galerii Luxfer. Své nevšední, emocemi nabité dílo zde představuje David Možný (1963) z Brna, který výstavu nazval Miss You.

To, co umělec vytvořil, nemá v historii galerie obdoby. Monumentální instalace přímo „na tělo“ tohoto prostoru se skládá z velkých tabulí skla postavených svisle od země ke stropu a fixovaných v kovových rámech. Tabule představují labyrint, kterým divák prochází až na konec. V jedné ose jsou skla prostřelená zbraní, přičemž poslední sklo je neporušené, jen s nepatrnou stopou střelného prachu a kulkou ležící uvnitř mezi skly.

Název Miss You má dva významy. Jeden znamená - chybíš mi, druhý - netrefit cíl. „Chtěl jsem do prostoru vnést touto instalací příběh, který se dá vykládat různými způsoby. Samotný akt té střely je velice násilný, nabitý emocemi. Princip instalace je založen na tom, že divák prochází labyrintem nakonec. Ta střela jde nejkratší cestou tak, jak by to člověk nedokázal. Střela ale nikoho nezasáhne, poslední chodba je naprosto bezpečná,“ vysvětlil Možný. 

Jeho instalace, která na návštěvníky vernisáže působí značně zneklidňujícím dojmem, posouvá vztah času a prostoru do nových souvislostí. Navíc postupné rozsvěcování a zhasínání světel ještě umocňuje už tak výrazný účinek této nevšední výstavy. Instalaci předcházela vizualizace v 3D programu. „Nedělám si žádné skici. Pracuji s počítačem, který je pro mě přirozeným nástrojem. Mám většinou naprosto přesnou představu, co chci udělat. To byl i tento případ. Tvoří ji pět procent inspirace nabité emocí a zbytek je už práce,“ vysvětlil umělec. 

Podle kurátora galerie Luďka Rathouského je Možný ve své tvorbě velký perfekcionalista. „Jeho výstava v Luxferu nepochybně patří k tomu nejlepšímu, co tady vzniklo. Určitě by si zasloužila, aby pak byla přenesena ještě někam jinam,“ uvedl. Tvůrčím médiem autora je digitální animace a instalace. 

K jeho nejznámějším počinům nepochybně patří Rahova (2008), animací rozpohybované panelové bloky stejnojmenného bukurešťského sídliště. Možného zneklidňující, mnohdy surreálná prostředí bez přítomnosti člověka lze číst jako komentář sociálních utopií a rozpadu hodnot socialistického společenství. Výstava v Luxferu potrvá do 28. ledna a měla by být zakončena komentovanou prohlídkou za účasti autora. 

Text: Hynek Šnajdar