Deník.cz o výstavě

Neobvyklé Hlavinovy objekty jsou cestou do autorova myšlení a představ

Česká Skalice – Kdo přišel 20. listopadu do Galerie Luxfer a čekal klasickou výstavu se závěsnými obrazy, byl patrně zklamán. Tato galerie, která soustavně a až více než pět let mapuje současné české umění, má své pravidelné diváky a ti jsou zvyklí na leccos. Nejinak tomu bylo i při vernisáži výstavy Mrak, autora střední generace Tomáše Hlaviny (1966).

Při vstupu do výstavního prostoru návštěvníky čeká podívaná na neobvyklé objekty vytvořené z různorodých materiálů, především kovových, dřevěných či plastových. Svislé tyče zakončené dřevěnými hranoly sloužícími původně k paličkám na maso, elegantní vrtule spojená a podepřená jakýmsi kovovým systémem připomínajícím svým tvarem tepelnou vložku, dřevěná krychle s vyřezanými ornamenty a obklopená kruhem kamenů, lopata s vrutovitým držadlem opřená o zeď, štíhlá konstrukce čtvercového půdorysu doprovozená plastovou hadičkou či objekt s trubicí a koncovkou vysavače.

„Co tím chtěl autor říci?“ těkali návštěvníci vernisáže z díla na dílo. Patrně jim na to částečně daly odpověď názvy objektů - Jednorožec, Maska, Mrak (dílo, podle kterého je odvozen název výstavy), Palice, Pramen a Sušák. Tajemstvím zahalená expozice v tak trochu Duchampovském stylu je podle kunsthistoričky Kateřiny Štroblové kombinací minimalistických a geometrických myšlenkových principů. „S Duchampovskou potměšilou citlivostí pro objekt denní potřeby vytvořil Tomáš Hlavina svůj výrazný a ztišený výtvarný jazyk na pomezí sochy, plastiky, objektu a objektové instalace. Vytváří novoobjektový svět, který dokáže citlivě jitřit zbytky dětské hravosti v nás, ovšem se vší vážností a důležitostí,“ potvrdila Štroblová.

Jak uvedl autor, výstava je složená z věcí z období posledních pěti let. „Vybíral jsem je se záměrem, který souvisí s tímto prostorem. Je to ale spíše neurčité seskupení. Nejde ani tak o koncept, který by byl vyloženě promyšlený, ale není to ani vyloženě náhoda a drží to pohromadě,“ říká. V jeho díle je kladen důraz na myšlenkové souvislosti a představy tvůrce. „I když jde o vizuální objekt, kontext spočívá v tom, co s tím můžu dělat ve vlastní mysli,“ prozradil.

Hlavina svou výstavu chápe jako syntetickou práci. Má cit pro materiál, s nímž pracuje, a dává ho do nezvyklých kombinací. „Jednotlivé práce mají pro mě hodně souvislostí. Je to věc, o které chci více přemýšlet, více než o vizuálním pohledu. Přílišné vysvětlování díla divákům zabraňuje, aby si v tom našli něco svého. Ale dnes, s odstupem času, už takovou obavu z vysvětlování necítím,“ tvrdí a připouští, že ho vždy zajímal a měl na něj vliv průkopník konceptuálních instalací Marcel Duchamp. Sledoval pochopitelně také americké konceptuální umění a hnutí Fluxus, k jehož vzniku daly impuls právě Duchampovo dílo a dadaismus.

Tomáš Hlavina, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze, je svým dílem zastoupen nejen v předních českých sbírkových institucích, ale v mnohem větší míře v zahraničních fondech a sbírkách. Výstava Mrak potrvá v Galerii Luxfer do 17. ledna.                                                                       

Text: Hynek Šnajdar