Rozhovor s Tomášem Císařovským
Výtvarník Tomáš Císařovský: „Téma obrazu je pro mě podstatné, je to pro mě klíč“
Česká Skalice – Hlásí se k tradiční figurativní malbě. Jeho obrazy jsou jasné a srozumitelné. Významného českého malíře Tomáše Císařovského zajímá historie i patrně proto, že jeho děda byl legionář. Také navštívil kus světa, kde si vedl malířský deník.
Nyní vystavuje cyklus akvarelů v českoskalické Galerii Luxfer, která už více než pět let představuje současné české umění. „Jsou malované v období divokého, pučícího jara,“ říká malíř, který v roce 2013 ozdobil zdejší Vilu Čerych portrétem mecenáše Ladislava Čerycha.
Jste vyznavačem tradičního figurativního
obrazu. Nelákal vás někdy koncept, instalace či videoart, jako řadu vašich
kolegů?
Někdy kolem roku 1990, kdy se více otevřely naše perspektivy a více jsme se
pohybovali ve volném prostoru světa, nastala situace, že studenti mojí generace
na akademii hluboce věřili a propadli fenoménu nová malba. Chtěli návrat
k obrazu a moci malovat směleji, velkoryseji a bez spekulací. Ve světovém
dění se ale počal vytrácet. V té době jsem maloval pořád, ale nepatrně
jsem se dotknul drobných instalací, které však byly spojené s obrazy.
Maloval jsem menší díla lidských rukou, které se zabývaly znaky
v posunkové řeči. Vystavil jsem je v prostředí se starými saky a
kalhotami, které zastupovaly figuru absentující v obraze. To byl pro mě
největší úhybný manévr od malování. Ve skutečnosti jsem ten půdorys obrazu
nikdy neopustil a nechtěl opustit. Zároveň to neznamená, že bych byl nepřítel
konceptuálního umění. Velmi často mě obohacovalo a nutilo se dívat na věci
z jiného úhlu pohledu, z jiné perspektivy a mnohokrát mně to
přinášelo větší zážitek než špatně namalovaný obraz.
Na první pohled jsou vaše díla vizuálně
realistická. Jakých se dotýkáte témat?
Musím říct, že u mého malování je koncepční složka nejpodstatnější, a to mě
vždycky vedlo k určitému tématu s nějakým problémem nebo otázkou,
kterou jsem chtěl v obraze řešit. Málokdy jsem maloval osamocené obrazy.
Když jsem se nějakou otázkou zabýval, velmi často z toho vzniknul
cyklus. Téma obrazu je pro mě podstatné, je to pro mě klíč.
V portrétní tvorbě jste ztvárnil postavy
monarchie, šlechtice i osobnosti české historie. Bylo to dané vašim zájmem o
historii?
Souvisí to s prostředím, v němž člověk vyrůstá. Já jsem vyrůstal
v prostředí, kdy nedávná historie byla vždycky velmi přítomná. Pro mě to
byl vždy klíč k chápání dneška. Nikdy jsem nemohl malovat třeba Karla IV.,
kterého mám sice ve velké úctě, ale je to příliš vzdálená a časem prošlá
osoba.
Váš děda byl legionář? Narážím na cyklus
Z deníku legionáře.
Jasně, byl. My jsme se těsně minuli, narodil jsem se několik měsíců po jeho
odchodu. Zároveň jsme se trochu potkali v profesi. On chtěl studovat
akademii, ale vypukla válka, takže místo na školu šel na ruskou frontu, kde pak
padl do zajetí. Když se vytvořily Masarykovy legie, hned do jednotek vstoupil a
byl příslušníkem 5. Pražského pěšího pluku. Jádrem našich legií byl obrněný
vlak Orlík, který se pohyboval po Sibiři. Mě ale hlavně zajímalo, co si děda
podržel z těch prvotních snů a představ. Celou dobu, pokud nebyl pohlcený
válečnými událostmi, sedal do ústraní a tam si kreslil deník nebo maloval
akvarely. Vznikla z toho spousta půvabných a silných věcí. U nás to byl
rodinný poklad. V druhé polovině 80. let pod určitým tlakem společenského
vzmachu u nás, jsem se k tomu uchýlil jako k silnému pramodelu. Ten
mě vedl k orientaci v té době. Snažil jsem se dědovo dílo posunout
dál v době, čase a myšlence.
Nějaký genetický vklad tedy ve vás byl?
Otec celý život maloval a zabýval se výtvarnou teorií. Bratr také sochaří. Jsme
takhle založená rodina.
Ovlivnily nějak vaši tvorbu pobyty
v zahraničí?
Na každém kroku byly inspirační zdroje. Pořád jsem s sebou tahal skicák i deník
a všude jsem si všechno zaznamenával. Když je člověk v prostoru, kudy
v životě nešel, tak ho oslovuje úplně všechno. Zvláště pak radikálně
odlišné země, než je ta naše. Je to obrovská zkušenost. Je tam jiný druh
světla, barvy i jiná kresba. Jsou to úžasné chvíle, které se snažím hned
zaznamenat a pak čas od času využít.
Kde jste všude byl a která místa vám zakořenila v paměti?
Se ženou jsme navštívili francouzskou Polynésii, byli jsme na Tahiti na
místech, kde působil Paul Gauguin, a na Bora Bora. Několikrát jsem byl také
v Číně.
Samostatnou kapitolou je cyklus fyzicky
hendikepovaných. Proč jste se rozhodl ho namalovat?
Souviselo to s tím, že v Praze bydlíme kousek od Jedličkova ústavu.
Hendikepované mladé lidi potkávám denně. Byla to výzva. Nevěděl jsem, jak
dobře reagovat, trochu jsem se styděl a byl v rozpacích, že jsem zdravý, a
nechtěl jsem se jich něčím dotknout. Abych tohle v sobě překonal, tak jsem
se s tím snažil vyrovnat namalováním tohoto cyklu.
Zajímavý je cyklus Promlčená doba, kde jste
například zachytil okamžik, kdy se setkal Karel Kryl s Karlem Gottem. Myslíte,
že tu minulost dnešní lidé řeší nebo za ní udělali čáru?
Vím, že Karel Kryl to do konce svého života bral, jako jedno z mála svých
velkých selhání. Vyhověl tehdy přání Václava Havla deklarovat jednotu, což bylo
zároveň nedomyšlené. Myslím, že v tom je dnes určitá nostalgie a
neschopnost to nahradit současnými a silnými výpověďmi.
Malujete z hlavy, děláte si skici nebo
si pomáháte fotoaparátem?
Mělo to svůj vývoj, ale v poslední době už jedu skoro vždycky z voleje.
Jsem plný nějakých uvízlých předobrazů a vzít do ruky fotku už mě zdržuje.
V 90. letech jsem fotografii hodně používal jako výchozí bod při své
práci. To už je vlastně pryč. Když jsem na cestách, tak si dělám kresebné
poznámky.
Stalo se vám někdy, že jste někoho
portrétoval a on pak řekl: To má být já?
Samozřejmě, to se děje běžně. Je to přece jenom interpretace portrétovaného.
Sledujete tvorbu svých kolegů? Koho máte
rád?
Sledujeme se navzájem, víme o sobě. Spousta
lidí je mi blízkých.
Čas od času se hovoří o ústupu závěsného
obrazu. Je to klišé, které nemá opodstatnění, nebo hrozí obrazům soumrak?
Jsou to zbytečné a zástupné úvahy. Lidi vyvolávají tyto debaty, aby úmyslně
manipulovali s výtvarnou scénou. Je nesmyslné uměle vyvolávat na scéně
nepřátelství mezi klasickými malíři a konceptualisty. Dobrý konceptuální umělec
musí mít minimálně stejně dobré oči, jako dobrý malíř. A malíř zase musí mít
myšlení v souvislostech, jako konceptuální umělec.
Jste spojen s Českou Skalicí portrétem
mecenáše Ladislava Čerycha ve Vile Čerych. Jak jste se k tomu dostal, znali
jste se osobně?
Osobně jsem se s ním bohužel nesetkal, až teprve metafyzicky při tom
malování. Nadace rozvoje občanské společnosti, která sídlí v Praze, si
přála, aby v té vile, kde je stále přítomen duch Ladislava Čerycha, byl i
jeho obraz. Oslovili mě, měl jsem radost a zároveň obavy. Těžko malovat někoho,
koho osobně neznám. Snažil jsem se o něm dozvědět co nejvíce.
Vystavujete nyní v malé Galerii
Luxfer. Jak se to stane, že tak známý malíř představuje své dílo na periferii
mimo umělecká centra?
Českou Skalici nepovažuji za periferii. Za kulturní periferie považuji u nás
větší města, než je Skalice. Jsou vzácná města, kde věci jdou dobře, mezi lidmi
je energie, která vytváří jakési zázemí a člověk se pak ani chvíli neostýchá na
takovou nabídku kývnout.
Viděl jste galerii ještě předtím, než jste
byl osloven?
Neviděl. Možná na jedné fotce.
Co divákům představujete?
Jde o řadu akvarelů, které jsou asi dva roky staré. Jsou malované v období
divokého, pučícího jara. Je to cyklus, který nebyl ještě vcelku vystavený.
Myslím si, že energie, barvy a určitá dávka privátního šílenství otevírající se
přírody jsou v těch akvarelech přítomny. Ty akvarely jsou pro mě důležité
i proto, že často maluji lidské postavy vytržené z nějakého prostředí nebo
naopak krajiny, kde lidské bytosti nejsou. V tomto případě se to protnulo
do potřeby vrátit se k pohledu na celistvý svět.
Překvapilo vás, že v tak malém městě
existuje pět let výstavní prostor, v němž jdou rádi s kůží na trh
světově proslulí umělci, jako třeba performer Jiří Kovanda?
Vždy se musí najít lidi, kteří jsou komunikátoři a přenašeči zdrojů do toho
relativně zapadlého místa. Pak už je možné leccos.
Obešel byste se bez malování, nebo je to ve
vás jako v koze?
Jsem případ člověka, který měl obrovské štěstí, že nemusel nikdy nic jiného než
malování dělat. Tato činnost přináší úžasné věci, totální svobodu, možnost
nekonečných voleb a neomezený prostor. Na druhou stranu je poměrně psychicky
náročné. Když tvořím obraz, tak jsem hodinu v obrovské euforii, jak je to
úžasné, a druhou hodinu upadnu do deprese, že to stojí za starou bačkoru.
Prostě jsou tam pochybnosti a takto se to stále točí dokola. Pořád je ale
obrovské privilegium dělat to, co mě těší.
Text: Hynek Šnajdar