Pavel Jestřáb - Denik.cz 

Poryvy větrů z Moravy přenesl Jestřáb do Luxferu, vznikla Húlava

Česká Skalice – Když se blíží bouřka doprovázená silným lijákem, obloha se zlověstně zatáhne. Nastává pověstné ticho, krátce předtím, než se znenadání zvedne vítr 

s charakteristickými zvuky. Náhlé zvýšení rychlosti větru, který je silný a mění směr, meteorologové nazývají húlava. Právě tímto termínem pojmenoval svoji nynější výstavu v Galerii Luxfer, která potrvá do 15. listopadu, vystudovaný kantor a čerstvý absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové Pavel Jestřáb (36).


Autor nepředstavuje divákovi tradiční výstavní podívanou. Přichází s dominantním videem doplněným zavěšenými dřevěnými deskami, jejichž perforací vznikly rozmanité ornamenty připomínající například kapky deště či blesky, které se v efektních stínech odrážejí na stěnách galerie. Video zachycuje „ptáky“ přivázané ke střeše domu zmítané poryvy větru. Konceptuální prvek v podobě objektů vhodně dokresluje smysl videa.


Když byl Jestřáb na stáži na Taiwanu, vznikla tam spousta nových videí. „Vzhledem k tamnímu specifickému počasí jsem si uvědomil, že všechna videa jsou narušená zvuky poryvů větru. To mě začalo zajímat,“ prozradil a rozhodl se přenést tuto zkušenost na jižní Moravu, odkud pochází. „Video bylo natočené kousek od našeho domu,“ řekl a upozornil, že moravské Slovácko je pověstné silnými tradicemi a rituály, k nimž měl vždy potřebu se nějak vyjadřovat. Poryvy větru na videu doprovázené zvuky připomínají húlavu, jak ji vnímala Jestřábova babička.


„Moje babička vždycky říkala: To je húlava. To předznamenávalo příchod náhlé silné nárazové bouřky. Pohyb a zvuk jsem začal vnímat jako metaforu pro vnitřní proces, který se ve mně odehrával, a to silně koresponduje s videem,“ uvedl Jestřáb, jenž vysvětlil i přítomnost zavěšených dřevěných desek. K nim totiž přišel zcela prozaicky, aby je pak využil ke svému záměru v Luxferu. „Dřevěné desky jsem náhodně našel v budově Uměleckoprůmyslové školy v Praze. Vyhodili je architekti, tak jsem si je vzal. Teprve pak jsem zjistil, jak dobře se hodí k prezentovanému videu,“ vzpomíná umělec.

Podle historičky umění Kateřiny Štroblové stírá Jestřáb hranici mezi videoartem a video performancí. Využívá dlouhé záběry vyžadující divákovu pozornost a soustředění. Klíčový zlom často trvá jen pár okamžiků či probíhá nenápadně, téměř nepostřehnutelně. „Autor se soustřeďuje na detaily, které jsou zneklidňující, iritující, znepokojivé. Detaily na první pohled nenápadné, ale o to naléhavější. V Jestřábových videích panuje bezčasí a ticho,“ popisuje Štroblová. 

S aktuální výstavou Pavla Jestřába úzce souvisí tradiční BioLuxfer, který se v galerii uskuteční v pátek 13. listopadu od 19 hodin. V komponovaném programu návštěvníci zhlédnou autorský videoart Povídej Jestřábe. Jeho součástí bude komentovaná prohlídka výstavy za účasti autora.                                                        

Text: Hynek Šnajdar